Najgorsze towarzystwo dla kawy. Unikaj rano, podczas obiadu i na imprezie…

Kawa towarzyszy nam rano, czasem przy śniadaniu, czasem jeszcze przed posiłkiem lub po nim, a więc wtedy, kiedy zwykle wypada pora przyjęcia leków. Po kolejną filiżankę sięgamy często krótko po obiedzie lub pijemy ją nawet do obiadu, łącząc ją tym samym z mięsem, rybą, warzywami lub wszystkim po trochę.

I jeszcze przed końcem pracy lub już po pracy, w porze podwieczorku, a więc kiedy sięgamy po różne przekąski, też zdarza się nam wypić kawę. Nieustannie z czymś kawę łączymy, dlatego warto wiedzieć, że są pewne połączenia, które mogą zaszkodzić organizmowi. Czego lepiej nie łączyć z kawą?

Kawa a leki

Leki popija się wodą, nie kawą. Składniki kawy mogą bowiem wchodzić w interakcje z substancjami leczniczymi, osłabić ich działania, a także nasilić skutki uboczne. To samo tyczy się herbaty oraz innych napojów zawierających kofeinę. Co ciekawe, połączenie kawy i przyjmowanych doustnie witamin i suplementów również nie jest wskazane. Jeśli właśnie popijasz kawę i przypomniało ci się, że nie zażyłeś leków, niech nie kusi cię, by "załatwić sprawę" ostatnim łykiem tego napoju.

W przypadku kawy i leków ważny jest również czas. Wskazuje się, że między lekami a kawą powinien być zachowany pewien odstęp czasowy. Dobrze jest powstrzymać się od spożycia kawy 2 godz. od przyjęcia leku (choć niektórzy wskazują, że odstęp może być krótszy i wynosić ok. 1 godz., ale są i tacy, którzy wskazują, że powinien wynosić nawet ok. 3 godz.). Warto dopytać o to lekarza, który wystawia nam receptę.

Na czas powinny zwracać uwagę m.in. osoby chorujące na niedoczynność tarczycy. 

"O ile raczej większość chorych wie, że przy przyjmowaniu hormonu tarczycy konieczne jest zachowanie minimum 45-60 minut odstępu od przyjęcia leku do śniadania, to o kawie często się zapomina. Kawa tymczasem, wypita zbyt wcześnie po przyjęciu leku, znacząco ogranicza skuteczność leczenia substytucyjnego niedoczynności tarczycy - dzieje się tak z uwagi na sekwestrację substancji czynnej, czyli lewotyroksyny (LT4). W konsekwencji dochodzi do zaburzenia wchłaniania hormonu (nawet o kilkadziesiąt procent!) i opóźnienia jego działania szczytowego" - zwraca uwagę dr n. med. i n. o zdr. Szymon Suwała, endokrynolog.

Niektórzy łączą kawę z alkoholem - spożywają alkohol, a następnie sięgają po filiżankę kawy, by nieco "otrzeźwieć". Takie postępowanie jest jednak zgubne. Jak zauważają Amerykańskie Centra Prewencji i Kontroli Chorób (CDC), kiedy alkohol jest mieszany z kofeiną, kofeina może maskować jego działanie, sprawiając, że pijący czują się bardziej czujni. W rezultacie mogą pić więcej alkoholu i być bardziej pod jego wpływem niż im się wydaje, co zwiększa ryzyko m.in. wypadków.

"Kofeina nie ma wpływu na metabolizm alkoholu w wątrobie, dlatego nie zmniejsza stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu i we krwi (nie 'otrzeźwia'), a także nie zmniejsza osłabienia spowodowanego spożyciem alkoholu" - podkreślają eksperci.

Kawa a czerwone mięso czy strączki

Czerwone mięso to źródło żelaza pochodzenia zwierzęcego (żelaza hemowego), natomiast rośliny strączkowe to istotne źródło żelaza dla osób, które nie jedzą mięsa (żelaza niehemowego). Jak wskazują eksperci, picie napojów zawierających kofeinę do i po posiłku zmniejsza wchłanianie żelaza niehemowego nawet o 90 proc. Kawa i produkty zawierające kofeinę nie mają natomiast aż tak dużego wpływu na żelazo hemowe występujące w tkankach zwierzęcych, co nie znaczy, że jest to dobre połączenie.

Zaleca się unikanie spożywania kawy, szczególnie z mlekiem, a także herbaty do posiłków i w okresie okołoposiłkowym. Wchłanianie żelaza hamują m.in. obecne w nich polifenole. Kawą nie należy również popijać preparatów żelaza. Kofeina spożyta na godzinę przed posiłkiem nie wpływa na absorpcję żelaza z pokarmu.

Co łączy wątróbkę, ostrygi, pestki dyni, migdały, sery, w szczególności sery dojrzewające, a także czekoladę gorzką i białą fasolę? To źródła cynku. Wchłanianie cynku może być ograniczane przez picie kawy. Wynika to m.in. z obecności garbników, które wpływają niekorzystnie na wchłanianie składników odżywczych (mimo swych licznych korzyści zalicza się je do substancji antyodżywczych). Przyswajanie cynku mogą także utrudniać: stres, stosowanie produktów w znacznym stopniu przetworzonych fabrycznie, ciężka praca fizyczna, nadmiar cukru, wysokie dawki fitynianów zawarte w produktach roślinnych czy niskie spożycie białka.

Kofeina znajduje się nie tylko w kawie. Zapominamy, że wchodzi też w skład napojów energetycznych. Są to duże dawki. Jeśli w ciągu dnia pijemy kilka filiżanek kawy, a do tego sięgamy po napoje energetyczne, bo uważamy, że kawa nie pobudza nas wystarczająco, istnieje ryzyko, że organizm otrzyma zbyt dużą dawkę kofeiny (ale skutków przyjmowania takiej kombinacji jest zdecydowanie więcej). Najczęściej jednak przedawkowanie kofeiny jest wynikiem przyjmowania suplementów diety lub tabletek zawierających kofeinę (zwłaszcza gdy produkty te łączone są z napojami energetycznymi czy kawą właśnie). Do objawów przedawkowania kofeiny zalicza się: nieregularne lub szybkie bicie serca, ból w klatce piersiowej, nudności, wymioty, dezorientację, halucynacje, niekontrolowane ruchy mięśni, drgawki.


red./

źródło: zdrowie.interia.pl/

Horoskop

licznik odwiedzin

385960
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors