Poczta Polska stawia na nowe usługi. Co dalej z placówkami i tradycyjnymi przesyłkami?

W ciągu trzech lat Poczta Polska planuje przeznaczyć imponującą kwotę 1,2 mld zł na inwestycje m. in. w automaty paczkowe, cyfryzację, logistykę i automatyzację procesów.  Spółka do końca tego roku przeznaczy blisko 400 mln zł na inwestycje.

Obecnie aż 80 proc. przychodów Poczty Polskiej generują usługi uznawane za nierozwojowe, takie jak obsługa wolumenu listowego, a tylko ok. 20 proc. – usługi perspektywiczne. Te proporcje zarząd Spółki zamierza konsekwentnie odwracać. Analiza trendów rynkowych wykazuje średnioroczne wzrosty rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczek (KEP) na poziomie 15–16%, co tworzy dogodne warunki do rozwijania tych usług. Stale rośnie liczba transakcji realizowanych drogą on-line, podobnie jak liczba sklepów internetowych. Eksperci zakładają, że w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość brutto na poziomie 162 mld zł, utrzymując dwucyfrowe tempo corocznego wzrostu.

- Biznes przesyłkowy, którym od wieków zajmuje się Poczta Polska, był i jest oparty głównie na listach, które generują większość naszych przychodów. Jednak postępująca cyfryzacja powoduje stały spadek liczby listów. Zresztą od wielu lat jest to trend ogólnoświatowy. Dodatkowo pandemia jeszcze tę tendencję nasiliła, a w przyszłości spotęgują ją e-doręczenia. Dlatego też coraz większe znaczenie dla naszego rozwoju ma rynek KEP, czyli usług paczkowych i kurierskich, który staje się dla nas strategicznym obszarem rozwoju. W dobie pandemii, co widać wyraźnie, coraz większym zainteresowaniem cieszą się zakupy internetowe. Dlatego konsekwentnie pracujemy nad rozwojem zarówno infrastruktury potrzebnej do obsługi rozwijającego się rynku e-commerce, jak i oferty dostosowanej do oczekiwań klientów w tym zakresie - informuje Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej S.A.

Poczta nowej strategii na najbliższe lata bardzo mocno stawia także na budowę własnej sieci zewnętrznych automatów paczkowych, dostępnych dla klientów 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Pierwszych kilkaset automatów ma zostać udostępnionych jeszcze wiosną przyszłego roku. Każdy z nich będzie wyposażony w ekran dotykowy oraz terminal płatniczy, umożliwiający płatność za przesyłkę kartą lub BLIK-iem. Spółka zadba także o udogodnienia dla osób o szczególnych potrzebach np. będzie istnieć możliwość wyboru dostawy przesyłki do skrytki w dolnej części automatu paczkowego, dostępna będzie też obsługa głosowa.

Ewoluuje także sztandarowa usługa kurierska Poczty Polskiej, czyli Pocztex. Klient może skorzystać z usług Pocztex Kurier, czyli dostawy pod wskazany adres, Pocztex Punkt (placówki pocztowe, sklepy Żabka, Biedronka, stacje paliw ORLEN, kioski Ruch, sklepy ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum) oraz opcji Pocztex Automat (w placówkach pocztowych oraz marketach Biedronka i Lewiatan).

Poczta Polska planuje sukcesywnie zwiększać liczbę automatów paczkowych i punktów odbioru . Co dalej z tradycyjnymi placówkami pocztowymi?

Zgodnie z obowiązującym  prawem pocztowym Poczta Polska jest zobligowana do utrzymywania sieci placówek pocztowych. Nawet mimo tego, że większość z nich jest nierentowna.  Spółka nie może ich likwidować podobnie jak czynią to np. banki czy inne instytucje finansowe.

- Na rynku pojawiły się takie głosy, ale jest to nieporozumienie. Chciałbym bardzo mocno podkreślić, że automaty nie będą miały żadnego wpływu na rentowność placówek pocztowych i nie spowodują ich zamykania. Sieć automatów i sieć placówek pocztowych to dwa różne kanały dystrybucji naszych usług, skierowane do różnych grup klientów, mających różne potrzeby i oczekiwania. Paczki i listy to dwie zupełnie inne usługi, wymagające odmiennej obsługi i logistyki - podkreśla A. Bodziony.

Narodowy Operator Pocztowy planuje inwestować w rozwój sieci automatów paczkowych przy zachowaniu tradycyjnej sieci placówek oferujących obsługę listów oraz usługi pozapocztowe, takie jak na przykład usługi bankowe czy ubezpieczenia. W stacjonarnych placówkach klienci mogą także kupić prasę, książki czy upominki. Można tam nabyć najpotrzebniejsze przybory szkolne i artykuły biurowe. Placówki są zwykle odwiedzane przez klientów  preferujących bezpośredni kontakt i obsługę.

Natomiast rola automatów paczkowych jest zupełnie inna. Mają one zwiększyć dostępność pocztowych usług kurierskich. Z wielu analiz wynika, że odległość do punktu odbioru lub nadania przesyłki jest jednym z głównych czynników wpływających na wybór danego operatora pocztowego. Jest to "ukłon" Poczty Polskiej w kierunku konsumentów przyzwyczajonych do odbiorów przesyłek z urządzeń samoobsługowych.

 

Działania "unowocześniające" Pocztę

Spółka wprowadza szereg zmian, które nie są widoczne z perspektywy klienta ale mają pomóc jej w wejściu w "nową erę". Poczta Polska dokona zakupu trzech maszyn do automatycznego sortowania paczek, które trafią do Wrocławia, Lisiego Ogona pod Bydgoszczą i Lublina. Będzie to jak dotąd największa inwestycja pocztowego operatora w infrastrukturę logistyczną - na ten cel przeznaczy ona kwotę 200 mln zł.

Poczta będzie także też rozwijać usługi cyfrowe. W przyszłym roku ruszy obsługa e-doręczeń, czyli listów elektronicznych, które zastąpią tradycyjne listy polecone. Spółka inwestuje także w nowoczesne rozwiązania zwiększające sprawność jej działania. Takie jak udział w międzynarodowym badaniu testującym nowy rodzaj technologii RFID, czyli bezstykowej, pasywnej identyfikacji radiowej, która może niebawem ma zastąpić stosowaną obecnie rejestrację przebiegu przesyłek za pomocą ręcznych skanerów. Pozwoli to na sprawniejsze i bardziej wydajne wprowadzanie przesyłek do systemu w czasie rzeczywistym.

Dynamiczne zmiany w branży usług pocztowych wymagają ciągłych innowacji. Dzięki technologii RFID mamy szansę usprawnić identyfikację i rejestrację przesyłek, dać możliwość śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym, poprawić bezpieczeństwo listów i paczek oraz zmniejszyć pracochłonność ich skanowania. To rozwiązanie może okazać się efektywne nawet przy znacząco rosnącej liczbie paczek, bez konieczności zwiększania posiadanych zasobów – mówi Paweł Przychodzeń, członek Zarządu Poczty Polskiej ds. logistyki.

Poczta Polska poinformowała iż w wyniku prowadzonych rozmów i pozytywnych opinii klientów w 2022 r. będzie nadal kontynuować współpracę z firmą Lidl w zakresie doręczania przesyłek na terenie Polski.

red. P.S.

źródło: mat. prasowe PP S.A.; rp/

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Dzisiejsze imieniny