Ashwagandha – jak działa i na co pomaga?

Ashwagandha, znana także jako indyjski żeń szeń lub witania ospała to roślina, która na fali popularności medycyny ajurwedyjskiej, zyskuje coraz większą popularność u nas. Cenne składniki znajdujące się w owocach i korzeniu rośliny znalazły zastosowanie w terapii wielu schorzeń.

Ashwagandha (łac. Withania somnifera) to roślina, której nazwa pochodzi od słów ashwa (koń) i gandha (zapach), co oznacza zapach konia i określa charakterystyczną woń korzeni rośliny. Ashwagandha znana jest także pod innymi nazwami: witania ospała, śpioszyn lekarski, żeń-szeń indyjski czy wiśnia zimowa. Od stuleci stosowana jest w medycynie ajuwerdyjskiej ze względu na szereg właściwości prozdrowotnych. Znalazła zastosowanie w lecznictwie naturalnym, gdzie wykorzystywany jest nie tylko korzeń rośliny, ale również liście, kwiaty, owoce i ziarna.

 

Ashwagandha – właściwości

1. Żeń-szeń indyjski wspiera pracę układu nerwowego

Jednym z kluczowych powodów, dla których wiele osób chętnie sięga po indyjski żeń-szeń jest jego korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, w tym mózgu. Szczególnie zwraca się uwagę na zdolność ashwagandhy do wzmacniania zdolności do uczenia się i koncentracji. Z tego względu ashwagandha jest stosowana jest w okresach wzmożonego wysiłku umysłowego, na przykład w trakcie egzaminów lub w czasie intensywnej pracy umysłowej.

2. Ashwagandha wzmacnia układ odpornościowy

Kolejną korzyścią ze stosowania ashwagandhy jest wzmocnienie układu odpornościowego. Związane jest to z wysoką zawartością dobroczynnych substancji aktywnych, takich jak witanolidy, glikowitanolidy i witanozydy.

Witanolidy to związki chemiczne, które wykazują działanie antybakteryjne i przeciwnowotworowe. Pomagają w zwalczaniu infekcji organizmu.

Glikowitanolidy działają adaptogennie, czyli pomagają organizmowi dostosować się do niekorzystnych warunków zewnętrznych. Pomagają łagodzić negatywne działanie licznych zewnętrznych stresorów.

Witanozydy to substancje, które wzmacniają odporność na stres. Zwiększają przy tym psychiczną wydolność organizmu.

3. Witania ospała pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi

Badania potwierdzają, że ashwagandha pomaga obniżyć poziom lipoprotein niskiej gęstości, czyli cholesterolu LDL (potocznie określanego mianem “złego cholesterolu”). Jednocześnie podnosi przy tym poziom HDL, czyli lipoprotein o wysokiej gęstości, których obecność uznawana jest za ważną dla zdrowia.

4. Spożywanie ashwagandhy poprawia jakość snu

Naukowcy odkryli, że witania ospała może być pomocna dla osób, które mają problem ze snem. Substancje aktywne w niej zawarte pomagają złagodzić niepokój i redukują ilość kortyzolu wydzielanego w organizmie.

W Ajurwedzie na trudności ze snem zaleca się picie przed pójściem spać szklanki ciepłego mleka z przyprawami i ze sproszkowanym korzeniem ashwagandhy. Szczególną popularnością cieszy się przepis na Księżycowe Mleko.

 

źródło: auraherbals.pl/blog

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content